Всі підозрюють у себе коронавірус. Як злетіла телемедицина в епоху COVID-19

Ігор Нестеров, виконавчий директор мобільної клініки Dobrodoc+
17.12.20

«Якщо у мене слабкість і болить голова - це вже COVID?». «Вранці у мене почався кашель - пора записуватися на КТ легенів?». «А якщо температура 39 і схоже на вірус - треба приймати антибіотики?». Такі питання через додаток, по телефону і за допомогою відеозв'язку задають нашим лікарям кожен день.

Коли в березні ми запускали мобільну клініку Dobrodoc+, навіть не припускали, наскільки ця галузь злетить в 2020 році. Дистанційні консультації лікарів набирають обертів уже років 15. Зростання було поступовим: як не крути, люди консервативні. Щоб змінити призначені для користувача звички і спробувати щось нове, їм потрібен був стимул. Ще на початку року багато хто вважав, що консультація медика онлайн - це як «діагноз по аватарці», краще вже погуглити. Тому заходячи на ринок телемедицини, ми були готові до того, що перші рік-два нам доведеться пояснювати, в чому зручність віддалених медичних консультацій, і виробляти в людях звичку ними користуватися. Але тут почався карантин, і пацієнти самі почали шукати способи, як дистанційно поспілкуватися з медиками. Дуже швидко стало зрозуміло: 2020 рік стане найуспішнішим роком в історії телемедицини. Злетіли все віддалені сервіси: від доставки продуктів, до програм для відеозв'язку. Страхові почали додавати телемедицину в свої поліси. Інвестори, побачивши попит, валізами несли гроші health-tech-стартапам. За перші три квартали 2020 року американська і європейські венчури проінвестували в телемедицину $10 млрд.

Ось кілька світових стартапів, які злетіли на цій хвилі:

  • MinuDoc - сервіс відеоконсультацій між лікарями і пацієнтами;
  • Jutro Medical - польський телемедичний стартап;
  • Tyto Care - сервіс для проведення медичних оглядів на дому;
  • Flatiron - платформа, яка допомагає обробляти великі дані для розробки методик боротьби з раком;
  • Rally - телемедична платформа, яка допомагає знайти лікаря і підказує, як правильно стежити за здоров'ям.

Приємно, що український бізнес не відставав від світових тенденцій в медицині.

Ми в Dobrodoc+ зробили наголос не на окремих користувачів, а на масові підключення: почали працювати з компаніями (Inter Edinstvo Holding, Prodexim, Neftek, Кулиничі, «Укрспецізвесть», А-банк), страховими (Альфа страхування, Провідна, Уніка, УСГ, УПСК, ЕСА), спортивними федераціями. І навіть підписали меморандум про співпрацю з Черкаською ОДА: жителі області вже другий місяць безкоштовно звертаються за консультацій до наших лікарів.

В результаті за 8 місяців ми підключили 50 тисяч абонентів. Кожен четвертий підписант звернувся за послугою. Незважаючи на те, що у нас в системі є медики 9 спеціальностей (педіатр, ЛОР, невропатолог, гастроентеролог, психолог, ендокринолог, дерматолог, гінеколог), найбільш затребуваними прогнозовано стали сімейні лікарі. Мало не кожен періодично знаходить у себе симптоми коронавируса, і йому потрібна консультація, щоб розібратися. Зручно, коли є кому розповісти про свій стан в онлайні, щоб зайвий раз не їхати в лікарню. Тим більше, що сімейні лікарі державних клінік зараз дуже завантажені. Наші терапевти проводили сотні консультацій щомісяця, щоб допомогти відрізнити ГРВІ та інші вірусні або невірусні захворювання від коронавируса. У жовтні-листопаді, коли статистика COVID полізла вгору, кількість запитів до сімейних лікарів Dobrodoc+ зросла на 300%. Думаю, що по результатами грудня статистика буде порівнянною.

Прогнози на 2021: попит буде зростати

Незважаючи на те, що вакцину від коронавируса вже розробили, поки очевидно: 2021 теж пройде під знаком пандемії. Це - картбланш для рішень у сфері health-tech. Наше завдання зараз - прищепити культуру телемедицини максимальній кількості пацієнтів і встигнути показати користувачам, наскільки це зручно, швидко і вигідно. Адже віддалені консультації лікарів корисні не тільки в епоху коронавірусу. Якщо звертатися до лікарів при першому ж нездужанні, можна попередити хворобу на ранніх стадіях і не доводити її до гострих випадків, затягуючи звернення до лікаря (як це часто буває). До того ж, це серйозна економія часу. У США якось порахували, що американці витрачають приблизно 2,4 мільярда годин щороку на візити до лікарів. Української статистики немає, але я впевнений, що наші цифри теж вражають - особливо з урахуванням черг в лікарнях і пробок у великих містах. Тому зараз команда Dobrodoc+ розширює можливості додатку, щоб наша мобільна клініка перетворилася в екосистему. Пацієнти повинні закривати всі необхідні їм медичні послуги через наш додаток. Можна буде записатися в клініку на консультацію або на аналізи, замовити доставку ліків і викликати лікаря додому через додаток (такий собі лікарський Uber).

Світ рухається в бік прискорення обслуговування в сфері послуг. Все простіше стає замовити їжу додому, купити техніку в онлайні або викликати будь-якого майстра.