Телемедицину вважають нововведенням сучасності, але насправді вона існує майже 150 років. Медики почали консультувати пацієнтів віддалено майже одночасно з появою телефонів як таких. У 1876 році перший такий апарат придумали в США, в 1879-м лікар вже консультував по ньому пацієнта.
Цей факт описували навіть в тематичному журналі — як революційний експеримент в сфері медицини. Ще б пак: "швидкі" були каретами (в прямому сенсі), а лікарі добиралися до пацієнтів цілу вічність. Можливість проконсультуватися дистанційно здавалася фантастикою.
Трохи пізніше цим питанням впритул зайнялися в NASA. Потреба була очевидна: астронавти теж хворіють, а з лікарями в космосі, як ви розумієте, так собі. Свої розробки американське космічне агентство тестувало на віддалених селах, де не було обладнаних клінік і вузькопрофільних лікарів. І були здивовані: виявилося, що проблему нестачі медиків в маленьких важкодоступних населених пунктах можна вирішити дуже просто — віддаленими консультаціями.
Звичайно, особистих візитів до лікаря, реанімаційного обладнання, стаціонарного лікування, операцій і лабораторій для аналізів це не скасовує. Але в багатьох випадках поговоривши з лікарем по телефону, можна зрозуміти, що відбувається, і як дати собі раду.
Щоб охопити весь світ в той час телемедицині бракувало розвинених засобів зв'язку. Мобільники були предметом розкоші. Чим дешевшим ставав зв'язок, і чим доступнішими телефони — тим частіше люди дзвонили своїм лікарям. Але багато опцій, які нам потрібні від медиків, залишалися недоступними. За рецептом, як і раніше треба було йти особисто. Щоб попросити лікаря розшифрувати аналізи — теж.
А потім з'явився інтернет, телефон з камерою тепер у кожного, і можливості телемедицини стали майже безмежними. Віддалені консультації вже не обмежуються голосовим спілкуванням. Зараз можна скинути лікарю результати аналізів або фото, підключитися відеозв'язком, обрати фахівця з довгого списку і отримати електронний рецепт.
Але навіть це ще не все
Завдяки розумним технологіям система може поставити пацієнту правильні питання про його стан і встановити попередній діагноз ще до того, як в цей діалог вступив лікар. Медик підключиться вже на останньому етапі, уточнить, порадить і випише рецепт. Такий симптом-чекер розробили у нас в Dobrodoc+. Він заощадить кожному лікарю приблизно на 10-15 хвилин на кожній консультації.
Сьогодні телемедицина зручна не тільки для тих, хто живе у віддалених населених пунктах. Життя прискорилося, стало концентрованим і насиченим. Нам все важче знайти час, щоб вибратися в клініку. Отримати консультацію лікаря, не виходячи з офісу або квартири, не простоюючи в пробках і чергах — необхідність сьогоднішнього дня. Тож не дивно, що світовий ринок телемедицини так зростає — він подвоюється кожні 5 років. Вже 30% країн світу мають національне агентство з розвитку телемедицини. Ми — на піку попиту, і все тільки починається.
Всесвітній карантин і пандемія прискорили розвиток галузі ще сильніше
Все віддалені сервіси стали затребуваними, а місцями — і життєво важливими. Телемедицина — не виняток. У 2019 11% американців консультувалися з медиками віддалено, після початку пандемії — 46%. Українці не відстають, ми в Dobrodoc+ теж відчули сплеск попиту.
Чи відпаде коли-небудь необхідність у фізичних клініках та особистих оглядах? Навряд. Але в багатьох випадках дистанційна консультація може легко замінити похід до лікаря. Це швидко, безпечно, зручно і головне — недорого. Тому телемедицина скоро стане звичною частиною життя будь-якої сучасної людини. І Україна в цьому тренді — не виняток.